De breedte en de diepte in

Uponor heeft met de overname door GF meer ruimte gekregen om de diepte en breedte in de markt van distributie, afgifte en regeling te duiken. Koren op de molen van Nathan dat als conceptaanbieder van de totale installatie in Nederland aan het pionieren is. De nieuwe vice-president van Uponor, Rogier van Dis, is in Zevenaar om van gedachten te wisselen met Wolf Nathan en Peter Centen. “Jullie zijn in Europa een voorbeeld van partnership.”

Uponor

Frisse wind

Er waait een nieuwe wind bij Uponor, nu het Zwiterse George Fischer (GF) de nieuwe eigenaar is van Uponor uit Finland. Dat is wel duidelijk. Uiteindelijk gaat ook de installateur de vruchten plukken. Uponor is niet langer beursgenoteerd. Het Zwitserse GF gaat zich volledig focussen op Building Flow Solutions (BFS), zoals de divisie heet. De merknaam Uponor blijft bestaan.  De divisie BFS krijgt naast Uponor alle GF producten  uit de GF Piping divisie die voor woningen en gebouwen zijn ontwikkeld. Deze komen in de loop van 2025 ook via Nathan op de Nederlandse markt. 

Uponor blijft Uponor

GF verkoopt andere divisies, zoals Machining Solutions (metaalbewerking) en Casting Solutions (automotive), en gaat de euro’s hiervan mede investeren in de gebouwen- techniek. Bij GF werken nu in totaal 20.000 mensen, die een omzet van 5 miljard euro realiseren. Ter illustratie: bij Uponor vertegenwoordigen 3900 mensen een omzet van 1,4 miljard. Maar het belangrijkste voor de lezers is: Uponor blijft Uponor. En Uponor blijft bij Nathan.

Nathan Zevenaar 9996
Nathan Zevenaar 9909
Nathan Zevenaar 9926

Nieuwe directie

Dat is nieuws waarmee Rogier van Dis wel binnen kan komen bij Nathan, dat Uponor al meer dan 30 jaar ver-tegenwoordigd in de Benelux. De nieuwe vicepresident voor Noord West Europa is geen onbekende in de instal-latiewereld. Met een carrière bij Schneider Electric en sanitairspecialist Grohe heeft hij een historie van 16 jaar in de sector. Bij het Duitse Grohe, in 2019 overgenomen door het Japanse bedrijf Lixil, vervulde hij ook een directie-functie in hetzelfde rayon, en begeleide hij ook een groot overnametraject. Van Dis kwam naar Uponor in het kielzog van Jonas Brennwald, huidig president van de divisie Building Flow Solutions. Ook Brennwald, sinds begin 2024 aan het roer, heeft voor Grohe gewerkt.

Grote uitdaging

Hoewel compleet verschillende bedrijven, vertoont de huidige situatie wel parallellen: het integreren van Uponor in het nóg grotere GF (30 landen), is een bedrijfskundige uitdaging. De technische uitdaging zit in het aanjagen van innovatie in een markt die door de energietransitie vol in de spotlight staat, maar tegelijkertijd turbulent is. “Er ligt er een hele mooie kans voor ons, nu we onze slagkracht vergroten, en ons bereik in de markt verbreden.”

Breder aanbod

De meeste mensen kennen GF vooral als leverancier die producten levert voor de infrastructuur tot aan de woning en industriële toepassingen. Door de overname van Uponor ontstaat een nog breder pallet. De merken blijven afzonderlijk van elkaar opereren. Wel kondigt Rogier van Dis aan dat er uiteraard gezocht wordt naar synergie in het aanbod, en uitbreiding van het product-gamma voor interessante groeimarkten.

Constante honger

Peter Centen ruikt de mogelijkheden om zijn constante honger naar vernieuwing te stillen. “Uponor was - met alle respect - een tanker. Het kan jaren duren om bij een fabrikant iets voor elkaar te krijgen voor een specifieke markt. Bij Nathan kennen we onze markten en klanten zó goed - het zijn onze vrienden - dat we sneller vaart willen maken om ons assortiment te verdiepen. Net even een andere bevestiging, een aanpassing zo; we zijn wat dat betreft ongeduldig en altijd ontevreden”, stelt hij prikkelend. “Ik word wel blij van de focus die Uponor door de overname krijgt, en de power en ontwikkelings-euro’s die GF door hun focus aan het product zegt te geven.”

Warmtenetten

Rogier van Dis is de Uponor-baas voor Benelux, Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Stuk voor stuk markten die verschillen. “Het Verenigd Koninkrijk kenmerkt zich door de sterke projectenmarkt, en een wat meer beperkte rol voor de groothandel. Een markt als Denemarken wordt gedomineerd door warmtenetten, waardoor ons bedrijf een sterke positie heeft in de infrastructuur. En de Benelux kenmerkt zich juist door het partnership met Nathan. Ik kan jullie zeggen dat we vanuit internationaal perspectief met veel belangstelling kijken hoe dat functioneert. Jullie zijn een voorbeeld in Europa van partnership; een meerwaarde bieden ten opzichte van een klassiek importeurschap.”

De klant kennen

Waar zit hem dat in? Wolf Nathan popelt om dat uit te dragen. “Het gaat om drie zaken. Technische onder-steuning, commerciële ondersteuning en vertrouwen in elkaar. Succes hierin krijg je pas wanneer we onze klant goed kennen. En dat doen we. Velen zijn vrienden van het bedrijf. We zorgen ervoor dat we huismerk zijn bij installatiebedrijven, inkopers en groothandelaren, we trekken samen op naar projecten.” Omdat Nathan niet alleen Uponor vertegenwoordigt, maar bijvoorbeeld ook alpha innotec en MetroTherm krijgt het bedrijf bij projecten in grotere mate een adviserende rol bij adviseurs, bouwers en installateurs. Vroeg aan tafel zitten is daarbij het credo, zodat de techniek voor- geschreven wordt in de bestekken. “Zo krijgt een commercieel verhaal de juiste technische diepgang op basis van vertrouwen. Dát doen wij goed.”

Stront

“Het belangrijkste is misschien wel de zorg en de service”, vervolgt Wolf Nathan. “We zorgen ervoor dat we in de bres springen wanneer er specifieke uitdagingen zijn. Partnership betekent dat je er in goede én slechte tijden voor elkaar bent. Wanneer er een feestje is, óf wanneer er stront aan de knikker is. Dan zie je het verschil tussen een partner die zijn handen er vanaf trekt, of een partner die samen met je problemen oplost.”

Systeemdenken

Wordt dit allemaal wel beter wanneer bedrijven zoals Uponor opgeslokt worden door nog grotere bedrijven? Rogier van Dis: “We moeten steeds meer in systemen gaan denken. Nathan is wat dat betreft al jaren zijn tijd vooruit door in systemen en concepten te denken.” Om vloerverwarming als voorbeeld te nemen: Uponor levert buizen en koppelingen, maar door er verdelers, regeling, isolatie en motoren aan toe te voegen, ontstaat een systeem. “De schaalvergroting in de installatiewereld waar wij ook deel vanuit maken, zorgt dat er op alle fronten systeem- en ketenintegratie plaats vindt. GF Building Flow Solutions vormt hier, met Uponor aan boord, geen uitzondering op. Met verbreding en verdieping. Dus wordt het beter? Jazeker. Beter door focus.”

Nathan Zevenaar 0033

Trends in energietransitie

Maar waar legt het ‘nieuwe’ Uponor, als het aan Nathan ligt nu de focus? Peter Centen, het technische hoofd van Nathan steekt van wal. “In diameters tot 32 mm zijn we met Uponor al heer en meester. De uitdaging voor Uponor in het samenspel met GF ligt wat ons betreft in de grotere diameters. Daarin zou ik bijvoorbeeld wel een persfitting voor ontwikkeld willen zien. Daarnaast zie ik in het licht van de energietransitie grote potentie in de ont-wikkeling van eigen afgiftesets. Met Nathan zitten we heel sterk in de exploitatiemarkt van warmtenetten en WKO’s. Denk hierbij ook aan de grote collectieve systemen. Derde aandachtspunt is wat mij betreft afgifte: verwarmen en koelen via vloer en wand. De rol van koeling speelt een steeds grotere rol, waar we op in kunnen spelen.”

Droogbouw en MPG

“Een duidelijke trend die we nu zien is droogbouw. Bouwen in houtskelet, en de leidingen niet meer instorten in de vloer, omdat je daarmee de vloer niet kunt hergebruiken. Dat scoort weer minder in de Milieuprestatie voor Gebouwen (MPG). En als ik dan toch bezig ben: ik denk dat het heel goed is wanneer je in de breedte van met name de warmtepompmarkt ook een rvs leidingsysteem kunt bieden.” Wat droogbouw betreft, wordt Nathan op de wenken bediend door Uponor. Met de Uponor Siccus droogplaten heeft Nathan nu een lichtgewicht hardschuim isolatieplaat met een opbouwhoogte van 15 mm dik, die met 9,9 mm PEX-a buis kan verwarmen en koelen.”

Kritische volger

Rogier van Dis neemt het allemaal op als een spons: “Het is heel fijn dat we na de integratie de diepte in kunnen. Wij worden de specialist die elke energiedrager, bijvoorbeeld water, op de juiste temperatuur op de juiste plek kan krijgen. In het perspectief van de energietransitie liggen hier heel veel uitdagingen. De markt de juiste producten bieden, maar ook ons eigen productieproces optimaal verduurzamen. Om dit in Nederland tot een succes te maken hebben we Nathan nodig, als trouwe partner met vriendschappen in de markt, maar ook als kritische volger.”

Haspel

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de manier waarop leidinglengtes nu verkocht worden door de fabriek. Nathan pleit al heel lang voor haspels met bijvoorbeeld 5 kilometer leiding, bijvoorbeeld voor installateurs die prefabben. “Een vanzelfsprekende vraag, waar je in een productomgeving al gauw tegen een muur aanloopt”, schetst Wolf Nathan. Rogier van Dis: “Dit zijn nu precies voorbeelden waar we mee aan de slag moeten, om oplossingen te bieden in plaats van enkel producten.” Peter Centen geeft gelijk een advies mee: “Zorg wanneer je bedrijven acquireert, dat het fabrikanten zijn. Toegevoegde waarde bied je niet als doorgeefluik, maar wanneer je zelf ontwikkelt, engineert en produceert. Fabrikanten hebben het allemaal in eigen hand.”

PLF92722-LR

Persoonlijk advies van onze Sales Advisors

Zevenaar v2

Neem contact op met Nathan